Möt grundarna, bröderna
Jörgen Tern och Mikael Nilebacke

Vilka är ni?

Vi är två bröder från Skåne som har programmerat sedan barnsben. 1998 startade vi Erisma Technologies i Malmö, vilket idag har växt till att bli ett av Sveriges ledande företag inom utveckling av mobila servicesystem.

Är det en fördel att vara syskon?

Vi tycker det. Som bröder kompletterar vi varandra väldigt bra och vet oftast instinktivt vad den andre tänker och tycker. Dessutom kan vi vara väldigt raka mot varandra. Vårt delade ansvar och ledarskap tycker vi också gör företaget betydligt starkare.

Berätta kort om Erisma

Med över 20 år i branschen har vi byggt upp en ovärderlig erfarenhet av hur våra kunder vill jobba och hur mobila lösningar ska utformas för att fungera ute på fältet.

Detta har i kombination med vårt intresse för programvaruutveckling och ambitionen att skapa verklig kundnytta resulterat i vår produkt Mobigo. Tillsammans med våra kunder har vi gått igenom flera teknikskiften med olika mobila enheter: (PDA/handdatorer, mobiltelefoner och surfplattor) samt skiften i operativsystem (PalmOS, PocketPC/Windows Mobile, Android och iOS).

Idag är vi mer än bara företaget Erisma Technologies. Genom att jobba med partners och återförsäljare kan vi fokusera på det vi är bäst på: att utveckla Mobigo, samtidigt som vi genom våra partners alltid är nära våra kunder.

Varför startade ni ett företag?

När vi startade företaget anade vi inte att mobila lösningar skulle bli vårt kall. Allt vi visste var att vi älskade teknik, datorer och programmering. Men slumpen gjorde att vi tidigt fick se en PalmPilot-handdator och då insåg vi snabbt att framtiden låg i den mobila tekniken.

I backspegeln kan man undra hur vi tänkte. Den tidens handdator hade med dagens mått väldigt enkla specifikationer: 160x160 pixels monokrom skärm, ej laddningsbara AA-batterier, varken mobil datauppkoppling, wifi, bluetooth eller ens IR fanns och den synkroniserades med en PC via ett medföljande stativ.

Men vi förstod att det fanns en enorm potential och redan inom någon månad hade vi en första kund som var intresserad av att köpa ett skräddarsytt mobilt arbetsorderprogram. Vi hann med några kundunika mobila lösningar innan vi kom på idén att skapa en standardiserad programvara som skulle kunna konfigureras, anpassas och användas av alla företag istället för dyra skräddarsydda lösningar.

Det kom sedan att bli vårt signum för Mobigo: ett servicesystem med oändliga konfigurations- och anpassningsmöjligheter för att kunna användas inom alla branscher.

Vad är det viktigaste för er?

Vi älskar själv känslan av att ”allt är möjligt” och det har vi tagit med oss vid utvecklingen av produkten. Detta och att det ska vara enkelt för användaren påminner vi varandra om dagligen.

Det finns så otroligt många möjligheter att anpassa Mobigo, trots att det är ett standardsystem. Alla våra kunder använder samma programvara i grunden, men ändå förvånas vi själva hela tiden när vi ser vad våra medarbetare, partners och slutkunder får systemet att göra. Allt ifrån affärslogik och affärsregler till det visuella utseendet kan anpassas och det tillkommer kontinuerligt nya kopplingar till affärssystem, lönesystem osv. Det är i princip bara fantasin som sätter gränsen för den funktionalitet man vill bygga in i systemet - och det är precis så vi vill ha det.

Fokus på enkelheten kommer oftast till uttryck genom att det blir en utmaning för oss att inte användaren ska bli överväldigad av alla möjligheter. Vi vill kunna erbjuda de funktioner man vill ha på rätt plats, vid rätt tid. Programvaran ska kännas ren, snygg och enkel att använda trots alla möjligheter. Vi har lärt oss att om något som borde vara enkelt känns avancerat eller komplicerat för våra kunder, så är det vi som gör fel och inte tvärtom. Då måste vi tänka om och fokusera på enkelheten igen.

Vilka har varit de största utmaningarna?

De första åren jobbade vi mycket med att parallellt bygga upp både programvara, företag och marknad från noll. I början av 2000-talet fick vi ofta förklara varför ett mobilt arbetsordersystem behövs och är lönsamt. Idag vet de flesta företag redan detta och är mer intresserade av hur Mobigo ska passas in i den befintliga verksamheten.

Därefter följde en period då vi växte snabbt, både i omsättning, antal kunder och anställda. Sedan några år tillbaka har vi dock återvänt till att fokusera på kärnverksamheten.

En vanlig utveckling för företag som vårt är att grundarna efterhand som man växer börjar fokusera på andra områden och lämnar programutvecklingen till sina medarbetare.

Det kom till en punkt där vi insåg att detta inte var vad vi ville göra. Vi är i grund och botten utvecklare och arkitekterna bakom Mobigo och det är utveckling av programvara vi är absolut bäst på.

Det finns andra företag som säljer programvara inom arbetsorderhantering, men det är ytterst få där två grundare med 20-årig erfarenhet av branschen fortfarande utvecklar produkten.

Vi ville kunna möta våra kunder öga mot öga och stå för den produkt vi säljer, ner till varje kodrad.

Vad är ert mål?

Att Mobigo ska vara det självklara valet för alla företag som skaffar ett mobilt servicesystem, såväl i Sverige och Skandinavien som i resten av världen.

Efter stora installationer i bl a Australien vet vi att vi har en lösning som står sig mycket väl internationellt. Vi kommer att fortsätta arbetet med att hitta intressanta internationella samarbetspartners samtidigt som vi fortsätter att utveckla oss på hemmamarknaden.

Det är kanske svårt att mäta om man har ”världens bästa programvara för mobil arbetsorderhantering”, men det är i alla fall en vision vi har.

Vad tror ni själva är hemligheten bakom Mobigos framgångar?

Att ha en kvalitetsprogramvara i botten är A och O och vi jobbar hela tiden med arkitekturen i Mobigo. En annan extremt viktig förutsättning är våra engagerade medarbetare som tar stort ansvar inom sina respektive områden.

Det är otroligt inspirerande att se andra brinna lika mycket för Mobigo som vi gör och vara en del av ett sammansvetsat gäng som jobbar mot gemensamma mål.

Därefter är det bara att börja ta små steg i rätt riktning. Det är så vi gjort hittills och det har fungerat väldigt bra så långt.

Vad är nästa mål?

Efter mer än 20 år i branschen står vi nu mer redo än någonsin att erövra världen. Vi är helpeppade och känner att vi aldrig tidigare haft så många spännande och bra möjligheter som idag. Med en unik tillgång i den erfarenhet och kunskap som vi byggt upp är det dags att ta steget ut i världen på riktigt.

Det är kort sagt nu det riktigt roliga börjar.